mandag 12. mars 2012

praksisfortelling

Vi har akkurat spist frukt på ettermiddagen i barnehagen, og skal til med bleieskift. Trine leker med babyen sin som har på seg en lilla kjole. ”Babyen ikke ha på kjolen”, sier Trine. ”Ha på rosa”. Hun holder dokka opp til meg, og vil ha hjelp til å kle av den. Jeg tar av kjolen, og Trine går inn på badet og klatrer opp på doen ved siden av stellebordet. ”Ikke bæsj?”, sier Trine. ”Nei jeg tror ikke den har bæsja”, svarer jeg. ”Skal jeg hente en ny bleie til babyen?”, spør jeg. ”Ja”, sier Trine. Når jeg kommer tilbake har Trine funnet en våt klut som hun vasker babyen med. Den får en grundig vask både i ansikt, hode og kropp. Etterpå vil Trine ha på bleia. Med litt hjelp klarer Trine å feste bleia, og hun er fornøyd. ”Ha på den”, sier Trine og holder opp den rosa dressen til meg. Jeg hjelper til med å kle på dokka, og Trine klatrer ned igjen, og fortsetter med dokkeleken.

Kristin feb 2012


Egne refleksjoner: Trine har dukker som sin store interesse. Ved hvert bleieskift ville hun være med og skifte bleie på dukkene. Trine ble tatt på alvor og ble sett for det hun likte godt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar